Dünya genelinde 66 ofise sahip
olan iletişim ajansı Edelman, geçtiğimiz aylarda Türkiye’deki ofisini açtı. Pek
çok önemli müşteriyi portföyünde bulunduran Edelman, sektöre yön verecek önemli
bir araştırmanın sonucunu paylaştı. Edelman Global Kurumsal Bölüm Başkanı Ben Boyd ,Edelman Stratejik Pazarlar Genel Müdürü Chris Dobson ve Edelman Türkiye Genel Müdürü Serra Büyükfırat'ın X- Restaurant’ta gerçekleştirdiği sunum
pazarlama iletişimi faaliyetlerini gerçekleştirirken dikkate alınması gereken
verileri gözler önüne serdi. Pazarlama iletişimi faaliyetlerini planlarken ve
hayata geçirirken dikkate alınmalı ; çünkü bu araştırma insanların neye/kime ne
kadar güvendiğini gösteriyor.
Edelman Trust Barometresi, genel
anlamda toplumların 4 ayrı kuruma - ki bunlar STK, devlet, iş dünyası ve medya
gibi kurumları kapsıyor. Araştırma kapsamında ayrıca, bu 4 kurum bazında
katılımcıların güven seviyelerini etkileyen alt kırılımlar da yer alıyor.
Global ölçekte, sivil toplum kuruluşlarına olan güven %63 ile ilk sırada yer alırken, ikinci sırada ise %58 ile iş dünyasına ilişkin kurumlar geliyor. Türkiye’de de katılımcıların bu iki kuruma duydukları güven üst sıralarda yer alıyor. STK’lara olan güven Türkiye’de %56 iken, %47 ile de ikinci sırada, iş dünyasına ilişkin kurumlar geliyor.
Devlete
duyulan güven global ölçekte %48 ile son sırada ancak Türkiye’de devlet kurumlarına olan güven %40 ile iş dünyasına duyulan güven seviyesine
oldukça yakın.
Medyaya duyulan güven ise global ölçekte
%57 iken Türkiye’de %26.
“Sıradan insanların ve şirket çalışanlarının” yükselişi
Katılımcılar bazında hem globalde
hem Türkiye’de iş dünyasına olan güven STK’lardan sonra en çok güvenilen
kurumlar olarak karşımıza çıkarken iş dünyasının liderlerine olan güven
seviyesi ise alarmı veriyor. Hem global bazda hem Türkiye’de iş dünyasına
ilişkin kurumlara olan güven yüksekken, kurum liderlerine ise aynı oranda güven
duyulmuyor. Bir şirkete duyulan güvende şirketlerin liderlerinden ziyade,
akademisyenlerin, sıradan insanların ve
şirket çalışanlarının sözleri güven veriyor.
Katılımcılara bir şirketle
duydukları güvende rol oynayan başlıca kişiler sorulduğunda, CEO’lar %43,
devlet görevlileri ise %36 ile bu sözcüler arasında güven endeksi en düşük olan
profiller olarak karşımıza çıkıyor. Türkiye’de ise aynı sıralama şu oranlarda
kendini gösteriyor: Şirket CEO’ları %52, devlet görevlileri ise %38.
Katılımcıların bir şirkete duydukları güven seviyelerini etkilemede liderlerden
ziyade akademisyenler, konu uzmanları ve şirket çalışanları ön plana çıkıyor.
Global ölçekte, o sektör ya da şirket hakkında fikir beyan eden akademisyenler
ile sektör/konu uzmanları (%69) ve o şirkette çalışan mühendis – bilim adamı
gibi teknik uzmanlar (%67), katılımcılar nezdinde güven yaratan başlıca
profiller olarak karşımıza çıkıyor. Türkiye’de % 80 ile ilk sırada STK
temsilcileri yer alırken, ikinci sırada %78 ile akademisyenler üçüncü sırada
ise %70 ile katılımcıların kendileri gibi sıradan insanlar olarak
tanımladıkları kişiler yer alıyor.
Gazeteler hala saygın; asıl zafer online arama motorlarının!
Türkiye’de genel bilgi ve
haberler için en çok güvenilen yayın mecraları %53 ile online arama motorları
olurken, hemen arkasından ise %42 ile geleneksel medya, %39 ile sosyal medya,
%38 ile Hybrid medya (online siteler ve blog vb) geliyor. Globalde ise bu
sıralamada her biri %58 oranla geleneksel medya ve online arama motorları en
güvenilen medya olarak karşımıza çıkıyor. Onları %43 ile Hybrid ve % 41 ile
sosyal medya takip ediyor.
Türkiye’de katılımcıların iş dünyasına
ilişkin haberleri araştırdıkları ilk yayın mecraları, %36 ile Google gibi arama motorları, %26 ile
ise gazeteler olarak belirtilmiş. Bunları %13 ile TV, %4 ile radip ve %13 ile
iş dünyası dergileri takip ediyor. Sosyal ağ siteleri, bloglar ve Twitter gibi
microblogging ise toplamda %9.
İş dünyasına yönelik flash
haberleri araştırdıkları ilk yayın mecraları
%33 ile gazeteler olurken hemen arkasından %29 ile yine arama motorları
geliyor. TV’ler %16 ile üçüncü sırada yer alıyor.
Yaşanmış hikayeler ve blogların önemi yadsınamaz!
Katılımcılar global ölçekte en
çok bloglarda (%43) ve sosyal medyada (%43) bizzat o ürünü kullanan kişilerin
belirttikleri görüşlere güven duyuyor. Türkiye’de en çok güven veren mecra ve
sözcü ilişkisi, sosyal paylaşım sitelerinde (%34) ve bloglarda (%34) tüketici
tarafından belirtilen görüşler olarak ortaya çıkıyor. Gazete ve dergilerde ise
en çok sözüne güvenilen profiller Türkiye’de %42 ile akademisyenler.
No comments:
Post a Comment